چرا طبیعت گردی

چرا طبیعت گردی

چرا طبیعت گردی ؟

امروزه با توجه به سبک مدرن زندگی شهرنشینی که بی شک اکثریت جامعه با آن درگیر شده ایم ، تا زندگی راحت تری در سایه لیست بلند بالای شرایط امن زندگی شهرنشینی داشته باشیم . غالباً متصور است که زندگی روتین و ریتم جریان این سبک زندگی در افراد جامعه باعث پیدایش احساس آرامش است ولی عموماً بعد از گذر مدت زمانی افراد با رویارویی در مقابل فشارهایی از قبیل تعهدات مالی ، برنامه ریزی ها و زمان بندی هایی که این سبک زندگی را تعریف میکند کم کم آرامش یکی از خواستنی و دست نیافتنی ترین دستاوردهایی میشود که افراد جامعه جویای آن خواهند بود.

 

طبیعت گردی

 

طبیعت گردی یا آشتی دوباره این جامعه شهرنشین با طبیعت ( یعنی فضایی عاری از هرگونه تغییر مستقیم یا غیرمستقیم به دست بشر) یکی از کاربردی ترین راهکارهای رسیدن به آرامش درونی در هر فرد است ، که با در نظر گرفتن میزان و کیفیت نتیجه بخش بودن این راهکار نظر مخاطبان بسیاری رو به سمت خودش جلب کرده.

قدم برداشتن در میان جنگل ، تماشای درختان بلند و در هم تنیده ، گوش سپردن به آواز دارکوب های پر جنب و جوش و حس کردن شبنم مه آلودترین حالت ممکن این جنگل به روی گونه ها … حتی تصور این شرایط میتواند همه ما را دست کم چند لحظه ای از فضای شهری و تمام فشارها و استرس های رها کند.

ایران کشور عزیزمان با توجه به شرایط خاص محیط زیستی و اقلیمی همیشه یکی از قابل توجه ترین مقاصد طبیعت گردی در نظر گردشگران و طبیعت گردان جهان بوده. طبیعت گردی در شرایط زیست بومی و اقلیمی متنوعی همچون کشور عزیزمان ایران این اجازه رو میدهد طبیعت گردان تنها با چند ساعت جابجایی از گرم ترین نقطه ی جهان در گندم بریانک و کلوت های شهداد کرمان به ارتفاعات اردبیل و سرعین و نهایتاً حوضچه های آبگرم گاومیش گلی برسند و در زیر بارش برف از آرامش و لذت توامان در این حوضچه های طبیعی بهره مند شوند یا از میان کهن ترین درختان جنگل های هیرکانی و بازی سنجاب های بازیگوش و فضای مرطوب شمال کشور دل کند و به نیت تماشای یکی از رویایی ترین مناظر ساخته دست طبیعت دل به دریای عمان در جنوب شرقی ترین نقطه ی کشور زد جایی که کویر بیقرار خود را به ساحل اقیانوس رساند.

درکتان میکنم جدایی از استرس ها و فشارهای مستمر که این روزها امان همه را بریده واقعاً یک رویاست. طبیعت گردی و آشتی دوباره با طبیعت این روزها تبدیل به حلقه ی گمشده جریان زندگی همه ما شده. سال های دور ، آن زمان که پدرانمان در دامان طبیعت زندگیشان با کشاورزی و دام داری سپری میشد شاید هیچ یک به فکرشان هم خطور نمیکرد ارمشروزی برسد که با کنار زدن پرده به جای چشم انداز طبیعت پشت پنجره ، تنها ماشین های درحال بوق زدن و منظره برج های بلند و تیره شهر درخوش بینانه ترین حالت انتظار می کشند.

 

طبیعت-گردی

 

حال ما و شما هستیم که با هم قدم میگذاریم به خارج از این همه هیاهوی محیط شهری تا بتوانیم با طبیعت گردی به خویشتن خویش نزدیک تر شویم.

مزایا و فواید طبیعت گردی با رشد خلاقیت فردی و روحیه نوآوری در فرد دریچه ی جدیدی به روی مخاطبان خود میگشاید که کمتر می توان آن را در محیط دیگری پیدا کرد ، به هر حال نمی توان از مزیت تابش نور مستقیم خورشید و تنفس در هوای تمیز و مطبوع در حین طبیعت گردی غافل شد چرا که تاثیر این عوامل در بالا بردن روحیه ی صلح جویی و موفقیت طلبی و ایجاد صمیمیت قابل توجه است.

در دست نوشته های بسیاری از هنرمندان ، ورزشکاران ، سیاست مداران ، مدیران و افراد موفق میتوان به این مهم پی برد که بسیاری از مشکلات و پیچیدگی ها تنها با چند نفس عمیق ، مقداری پیاده روی و تماشای مناظر زیبای طبیعت از بعد لاینحل به سادگی رنگ باخته اند و با سرزندگی و آرامش حاصل از طبیعت گردی راه حل های ساده گره از مشکلات بزرگ باز کرده اند.

انسان همواره به دنبال زیبایی ، سلامتی ، رشد ، موفقیت و پیش رفت بوده و هست ، این محکم ترین دلیل برای یک شروع جانانه  در زمینه طبیعت گردی است.

امید وارم از زمانی که برای مطالعه این مطلب صرف کرده اید لذت برده باشید و باعث آشنایی بیشتر شما با مزایا و فواید طبیعت گردی شده باشیم.

 

چگونه طبیعت گردی

با توجه به سرعت انتقال اطلاعات در سیستم مدرن جامعه هر فرد می‌تواند تنها با یک جستجوی ساده اطلاعات پایه در مورد طبیعت گردی و چگونگی آن به دست آورد . طبیعت گردی را می توان با ساده ترین امکانات و یا مجهزترین تجهیزات تجربه کرد افراد باید در نظر داشته باشند که طبیعت گردی در هر شرایطی و مکانی با توجه به توانایی های فردی هر شخص صورت می گیرد .

 شما می توانید به سادگی با استفاده از مبتدی ترین تجهیزات شامل یک البسه مناسب (پوششی که شما را در برابر احتمالات و شرایط حاکم بر محیط مصون نگه دارد) و کفش درخور شرایط محیطی و یک کوله پشتی دارای استانداردهای لازم شروع به طبیعت گردی کنید از آنجایی که طبیعت گردی تجربه است و می تواند شما را با چالش‌های فراوان روبرو کند این گوشزد را همراه خود داشته باشید و  تا حد امکان سعی کنید در ابتدای کار همراه با افراد با تجربه قدم به طبیعت بگذارید . کنترل شرایط جوی و آب و هوایی یکی از  لازمه های طبیعت گردی است چرا که حدس زدن رفتار طبیعت و تغییر این رفتار در زمان کوتاه باعث بروز بسیاری از خطرات و مشکلات می شود . همانطور که گفتیم امروزه با گسترش صنعت گردشگری و طبیعت گردی اطلاعات بسیاری را می توان تنها با یک جستجوی ساده در فضای مجازی در این مورد به دست آورد که ما سعی کردیم آنها را برایتان خلاصه و مفید گردآوری کنیم .

 

چگونه-طبیعت-گردی

 

کی کجا بریم ؟

خدا را شکر می توان گفت همه جای ایران قابلیت طبیعت گردی را دارد ما منابع طبیعی بسیار جذابی برای طبیعتگردی داریم .  بزرگترین دریاچه زمین ، کهن ترین درختان زمین در جنگل‌های هیرکانی ، دشت کویر مرکزی ایران ، بیابان لوت ، رشته کوههای مرتفع البرز و زاگرس ، خط ساحلی جنوب ایران با شگفتی های فراوان و جاذبه های جادویی خلیج فارس و هزاران منبع طبیعت گردی دیگر که از گنجینه های ایران عزیزمان محسوب می شود ، ولی ناگفته نماند ایران یک کشور چهار فصل است و در هر زمانی شرایط بازدید از هر کدام از این مناطق مساعد نیست .

 

کی-کجا-بریم-؟

 

برای مثال فصل بهار به دلیل شرایط آب و هوایی جذاب خودش شرایط طبیعت گردی در کل مناطق ایران فراهم است . با سفر به خطه سرسبز شمال ایران طبیعت گردی خود را با سرزندگی جنگل ها و خروش رودهای گیلان و مازندران و گرگان گره بزنید یا با سفر به جنوب ایران از گرمای مطلوب استوایی لذت ببرید و جزایر جادویی کیش و قشم و هرمز و هنگام میزبان بهترین سفرهای طبیعت گردی شما باشند . فصل تابستان فصل ماجراجویی های بیشتر در ارتفاعات البرز و زاگرس در کنار خنکای آبشارهای زیبا و مرتفع این مناطق است . طبیعت گردی و کمپینگ در کنار دریاچه های طبیعی استان های ایلام و لرستان و کردستان. با شروع فصل پاییز جواهری همچون دشت کویر مرکزی ایران و نگینی چون دشت لوت میزبان  طبیعت گردان جویای آرامش خواهد بود و ناگفته نماند پاییز با آمدنش جنگل های سرسبز ایران را به گونه‌ای با زرد و نارنجی و قرمز رنگ آمیزی می کند که دلرباترین هنرمندان خیره بماند و اما زمستان طبیعت ایران شما را دعوت به مهمانی بزرگی خواهد کرد و زیبایی های دوچندان به شما نشان خواهد داد .

چطور بریم؟

سفر به اقصا نقاط ایران با توجه به شرایط جاده ها و مسیرهای ریلی و خطوط هوایی برای طبیعتگردی بسیار آسان شده و شما انتخاب های جذاب و با کیفیت خواهید داشت . در نظر داشته باشید در بسیاری از سایت های طبیعت گردی ایران شرایط به گونه‌ای است که شما بعد از بازدید دوباره از طریق مسیر رفت برگشته و این شرایط این امکان را می‌دهد که طبیعتگردان بتواند وسایل نقلیه شخصی استفاده کنند ، ولی هر چه شما بیشتر دل به دل طبیعت با رفتارهای مادرانه اش  بدهید شما را با خود به مهمانی قلب طبیعت می برد همانطور که می دانید در بسیاری از سفرهای طبیعت گردی می توان با طی مسیری در دل طبیعت و رویارویی با چالش های جذاب طبیعت گردی از نقطه ای به نقطه دیگر دریچه گشود .

 

چطور-بریم؟

 

چی ببریم ؟

طبیعت گردی همان گونه که یکی از پرمخاطب ‌ترین و لذت بخش ترین راه های رسیدن به آرامش است همانطور می‌تواند با چالش‌ هایی شما روبرو کند که تجربه حرف اول را می‌زند و تجهیزات همراه شما می تواند کمکی موثر برای شما باشد .

 

ببریم ؟

 

کفش !!!

مهمترین تجهیزاتی که برای هرگونه طبیعت گردی مورد استفاده قرار می‌گیرد کفش است ، که برای انتخاب آن باید به فاکتورهای ذکر شده توجه کنید:

زیره کفش باید به گونه‌ای باشد که شما بتوانید با دستان خود به سختی قسمت پنجه ی آن  را خم کنید ولی قابل توجه باشد زیره به طوری نرم نباشد که شما هنگام عبور از سنگ ها در طبیعت با کف پای خود سختی سنگ ها را حس کنید .

ساق کفش باید به اندازه‌ای باشد که مچ پا را در بر گرفته تا از پیچ خوردگی های احتمالی در هنگام خستگی که عموماً در هنگام پایین آمدن اتفاق می افتند جلوگیری کند.

رویه کفش باید به گونه‌ای طراحی شده باشد که از دوخت اضافه اجتناب شده باشد ، چرا که برش و دوخت روی کفش همان اندازه که به راحتی در ناحیه پنجه کمک می‌کند می‌تواند نقصی باشد در جهت عمر کوتاه کفش ها.

در انتخاب سایز کفش دقت فرمایید که هنگام پیاده روی های طولانی مدت سایز پا تغییر کرد و متورم می‌شود ، در نتیجه استفاده از یک سایز کفش بزرگتر پیشنهاد می‌شود .

از کفشهای با قابلیت های تنفس و ضد آب استفاده نمایید تا طبیعت گردی لذت بخش ترین تجربه کنید .

 

طبیعت گردی

 

کوله پشتی !!!

کوله پشتی های طبیعت‌گردی عموماً به تعداد روز صفر و حجم تجهیزات و بستگی دارد. عموماً در برنامه های یک روزه نهایتاً از کوله ای با حجم ۳۰ لیتر استفاده شده و در برنامه های چند روزه این حجم تا ۶۰ الی ۷۰ لیتر ارتقا پیدا میکند.

کوله پشتی هایی که از کاور ضد آب جداگانه بهره می برند عموماً عمر بیشتری دارند.

 ساختار پشت کوله پشتی ها که با کمر درگیر میشود باید به صورتی باشد که فشار از کول ، گردن و کمر تا حدالمقدور به لگن وارد شود تا قابلیت پایداری و تعادل داشته باشد.

در نظر داشته باشید کوله هایی که دسترسی های متعددی به فضای اصلی کوله دارند جذاب تر هستند ، چرا که شما در طول مسیر بدون برهم زدن چیدمان و نظم دادن دوباره کوله به تجهیزات خود دسترسی دارید. در طبیعت سعی کنید از رنگ شاد استفاده کنید.

 

کوله-پشتی-طبیعتگردی

 

پوشاک !!!

تقریباً می‌توان گفت برای هر شرایط و آب و هوای پوشاک خواص آن شرایط در دسترس است.

استفاده از کلاه بزرگ با سایه بان و تیشرت و لباس آستین بلند و همراه شلوار نخی بلند در فصول گرم و زیر آفتاب شدید پیشنهاد می‌شود چرا که از سوختگی و تحلیل انرژی در مقابل آفتاب جلوگیری شود. در فصل سرد و بارش از پوشاک متعدد و متنوع استفاده می شود که در سه لایه تعریف می شوند:

لایه زیرین یا لایه پوشش چسب آن است که تا حد امکان از طریق و مرطوب ماندن بدن جلوگیری می کند.

لایه میانی که او از قابلیت تنفس برخوردار است و وظیفه گرم نگه داشتن بدن را به عهده دارند و به لایه پلار معروف است.

لایه سوم یا لایه رویی با قابلیت های ضد آب ضد باد و تنفس از تعریق و نفوذ آب و باد جلوگیری می کند.

قابل توجه باشد سعی کنید برای فعالیت‌های طبیعت گردی خود از رنگ های روشن استفاده نمایید و در آخر باید گفت طبیعت‌گردی کاملا به توانایی های  شخصی هر فرد و تجربیات ایشان بستگی دارد و استفاده از تجهیزات و لوازم تخصصی این زمینه باعث ایجاد شرایط امن و سهل میشود.

 

طبیعت گردی

 

اولین مرحله شروع یک سفر طبیعت گردی خوب جمع آوری اطلاعات و تجهیزات است.

تور-کیش-از-تهران

ایجاد شده با  توسط تیم طبیعت گردی لارک

به اشتراک بگذارید:

جهت دریافت اطلاعات بیشتر و مشاوره رایگان با شماره 91031880-021 تماس بگیرید.