عید نوروز ۱۴۰۳

عید نوروز ۱۴۰۳

عید نوروز چیست؟

این روز در ایران و افغانستان نوید‌دهنده‌ی سال جدید است. نوروز در کشورهایی مثل تاجیکستان، روسیه، ترکمنستان، هند، پاکستان، قرقیزستان، سوریه، عراق، گرجستان، جمهوری آذربایجان، آلبانی، چین و ازبکستان تعطیل رسمی است و مردم به جشن و پایکوبی می‌پردازند.

ما این جشن باستانی و کهن را از اقوام مختلفی در منطقه به ارث برده‌ایم.جشنی که با رنگ و بویی ویژه، هویتی ایرانی گرفته و نماد پیوند اقوام و مردمان ایران است.نوروز را شروع رستاخیر طبیعت، موعد رویش و تولد نباتات می‌دانیم و باورمان بر این است که همگام با طبیعت، ما هم باید روزگار نو و تازه‌ای را با روح و روان تازه و پوشیدن لباس نو آغاز کنیم.

شروع جشن نوروز با اعتدال بهاری هم‌زمان است. موعدی که خورشید در حرکت ظاهری‌اش در ابتدای برج حمل، استوای زمین را قطع می‌کند  و ساعات روز و شب با هم برابر می‌شود. در تقویم خورشیدی، لحظه تحویل سال، اولین روز (هرمز روز یا اورمزد روز) از ماه فروردین شمرده می‌شود.

تعطیلات عید نوروز فرصتی بسیار عالی برای گشت‌وگذار و تجربه کردن سفرهای به یاد ماندنی است. بسیاری از مردم با ثبت نام در تورهای لحظه آخری طبیعت تور از همین حالا به فکر رقم زدن یک عید نوروز ۱۴۰۳ خاطره انگیز هستند.

نوروز 1403

تاریخچه عید نوروز و داستان های قبل و بعد اسلام

نوروز۱۴۰۲ تاریخچه عید نوروز و داستان های قبل و بعد اسلام در آثار الباقیه از ابوریحان بیرونی آورده شده است که برگزاری جشن درفرهنگ سرزمین ایران جایگاه والایی داشته است. جالب است بدانید هر روز نام خاصی در گاهشماری باستانی ایرانیان دارا بود.

در همه ماه ها روزی که همنام همان ماه می شد آن روز را به جشن و شادمانی می پرداختند. جشن های متنوعی همچون آبانگان ، تیرگان ، مردادگان،مهرگان و … در طول سال ها برگزار می شد. به جز این جشن ها مراسم های دیگری همچون یلدا،گاهنبارها،سده و … برگزار می شد.

یکی از مهمترین آنها می توان به جشن نوروز اشاره کرد که از حال و هوایی خواصی برخوردار است. عید نوروز اکنون پیشینه و تاریخچه ای سه هزار ساله به خود اختصاص داده است. جشن نوروز یکی از کهن سالترین عیدهای ملی در جهان محسوب می شود. اگر زمان شروع سال قبل از ظهر، یعنی نیمه‌ی اول شبانه‌روز باشد، همان روز نوروز است و اگر بعد از ظهر باشد، فردای آن روز نوروز شمرده می‌شود.

در گاه‌شمار میلادی، نوروز بیشتر در ۲۱ یا ۲۰ و به‌ندرت در ۲۲ مارس اتفاق می‌افتد. چون در ایران و افغانستان تقویم هجری خورشیدی استفاده می‌شود، نوروز سرآغاز سال نو است. ولی در کشورهای آسیای میانه و قفقاز، به خاطر استفاده از تقویم میلادی، نوروز به‌عنوان آغاز بهار جشن گرفته می‌شود و سال نو تلقی نمی‌شود.

ریشه‌یابی نوروز 

واژه نوروز از زبان فارسی میانه (nōgrōz) گرفته شده که ریشه در زبان اوستایی دارد. مورخان، معادل اوستایی آن را navaka raocah حدس زده‌اند.

امروزه در فارسی این واژه برای دو معنی استفاده می‌شود؛

عام: روز آغاز اعتدال بهاری (برابری شب و روز) و آغاز سال نو
 خاص: روز ششم فروردین با نام «روز خرداد»

ایرانیان باستان از نوروز به‌عنوان «ناوا سرِدا» یعنی سال نو یاد می‌کردند. مردمان ایرانی آسیای میانه در دوره‌های سغدیان و خوارزمشاهیان،nouroz را نوسارد و نوسارجی، به معنای سال نو می‌خواندند.

به عقیده‌ی احسان یارشاطر، بنیان‌گذار دانشنامه ایرانیکا، با توجه به قواعد آواشناسی، نگارش این واژه در الفبای لاتین به صورت Nowruz توصیه می‌شود (وی در این رابطه تلفظ فارسی را مبنا قرار داده است). امروزه در نوشته‌های یونسکو و بسیاری از متون سیاسی این شکل از املا استفاده می‌شود.

منشأ و خاستگاه نوروز به درستی معلوم نیست. در برخی از منابع آن را به بابلیان نسبت داده‌اند. بر این اساس، شروع برپایی جشن نوروز در ایران به سال ۵۳۸ قبل از میلاد، یعنی زمانی که کوروش بزرگ به بابل حمله کرد برمی‌گردد. در برخی منابع هم زرتشت بانی این رسم معرفی شده است.

تاریخچه عید نوروز به زبان ساده

جشن عید نوروز که از کهن ترین و مهم ترین جشن های ایرانی محسوب می شود. به گفته پژوهشگران بنیاد ایرانی و هندی ندارد. به احتمال زیاد به اقوام بومی نجد ایران قبل از مهاجرت و آریایی ها نسبت داده شده است. راهیابی دو جشن عید و مهرگان به بین النهرین نیز توسط سومریان انجام شده است. و موجب پدید آمدن دو جشن (ازدواج مقدس) و (اکیتو) شد.

بعدها این دو جشن در آغاز سال نو به شکل یک جشن واحد در بین النهرین برگزار می شده است. می توان نتیجه گرفت جشن “مهرگان“،”نوروز“و”سده“جزوه جشن های مذهبی نیستند. این جشن ها بیشتر در زمره اعیاد ملی ایرانی قرار گرفتند.

نوروز 1403

منشأ و پیدایش نوروز متعلق به کجاست؟ 

منشا و تاریخ پیدایش خاصی برای نوروز تعریف نشده است. طبق بعضی از افسانه ها سه هزار سال قبل در چنین روزی جمشید پس از بیرون آمدن از کاخ خود، در جنوب دریاچه ارومیه که امروزه منطقه حسنلو نام گرفته است، تحت تاثیر آفتاب سوزان و درخشان و طراوت تازه قرار می گیرد و آن روز را نوروز می نامید. و بر آن می شود که همه ساله در چنین روزی آیین و مراسم های خاصی تدارک دیده و برگزار کند.

همچنین ریشه نوروز در شاهنامه این چنین عنوان شده است، که جمشید در حال گذشتن از آذربایجان بوده است که دستور می دهد برایش تختی قرار داده و خود با تاجی پر زرق و برق روی آن تخت بنشیند بنابراین با تابش نور خورشید به آن تاج زرین و پر زرق دنیا نورانی می شود و به خاطر شادمانی مردم آن روز را نوروز نامیده اند.

عید نوروز در ایران باستان

نوروز در دوره‌ی اشکانیان و ساسانیان هم گرامی بود. در دوره ساسانیان،  دست‌کم شش روز طول می‌کشید و به دو دوره نوروز کوچک و نوروز بزرگ بخش‌بندی شده بود. اسم دیگر نوروز کوچک، نوروز عامه بود و برای پنج روز، از یکم تا پنجم فروردین طول می‌کشید.

روز ششم که به خرداد‌روز مشهور بود، نوروز بزرگ یا نوروز خاصه نامیده می‌شد. هر روزی که فرا می‌رسید، دسته‌ای از طبقات مردم به درگاه شاه می‌رفتند و شاه به حرف‌هایشان گوش می‌داد و برای حل‌و‌فصل مشکلاتشات دستوراتی صادر می‌کرد. در روز ششم فقط نزدیکان شاه بار داده می‌شدند.

مراسم عید در دوران معاصر

نوروز تنها در ایران و افغانستان، ولی به شکل متناوب، جشن گرفته می‌شد. پس از فروپاشی جماهیر شوروی، کشورهایی نظیر قرقیزستان، آذربایجان و سپس دیگر کشورها هم نوروز را جشن ملی خود اعلام کردند. در دوران شوروی برگزاری این جشن ممنوع اعلام شده بود و برای همین اقوام مختلف مخفیانه این جشن را بر پا می‌کردند. از طرفی، مردم برخی از مناطق برای متقاعد کردن مقامات محلی، نام‌هایی دیگر برای نوروز انتخاب می‌کردند.

مثلا در تاجیکستان سعی کردند با انتخاب نام «جشن لاله» یا جشن ۸ مارس بدون مخالفت دولت مرکزی نوروز را پاس بدارند. همچنین در دوران حکمرانی طالبان در افغانستان به دلیل ‌رسمیت داشتن تقویم قمری، کسی حق برگزاری نوروز را نداشت. ترکیه هم تا قبل از سال ۲۰۰۰ این جشن را که برای کردها همچون نماد نیرومندی از هویتشان بود ممنوع کرده بود. در سال‌های اخیر، خوشبختانه نوروز جهانی شده است.

مجمع عمومی سازمان ملل در سال ۲۰۱۰ با تصویب قطعنامه‌ای، ۲۱ مارس برابر اول فروردین را روز جهانی نوروز نام گذاری کرد. مجمع عمومی سازمان ملل متحد در تاریخ ۴ اسفند ۱۳۸۸ برابر با ۲۳ فوریه ۲۰۱۰، روز ۲۱ ماه مارس را به‌عنوان «روز جهانی عید نوروز» به رسمیت شناخت. در متن تصویب شده توسط مجمع عمومی سازمان ملل، نوروز جشنی با ریشه ایرانی و قدمتی بیش از ۳ هزار سال توصیف شده است که امروزه بیش از ۳۰۰ میلیون نفر آن را جشن می‌گیرند.

در تاریخ ۷ فروردین ۱۳۸۹ نخستین دوره جشن جهانی نوروز در تهران برگزار و این شهر به‌عنوان «دبیرخانه نوروز» تعیین شد. پس از آن در سال ۱۳۹۱ برای نخستین بار نوروز را در صحن عمومی سازمان ملل و یونسکو به میزبانی ایران جشن گرفتند و بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل، به این مناسبت پیامی صادر کرد.

طبیعت در فروردین احیا می‌شود. به خاطر همین، عید نوروز بهترین فرصت برای شرکت در تورهای لحظه آخری شمال گردی، جنوب گردی و کویر گردی گروه لارک است. تورهای لحظه آخری طبیعت تور نوروز ۱۴۰۳ را برای شما خاطره‌انگیز می‌کنند.

جشن نوروز در سفرنامه‌های مستشرقان

انگلبرت کمپفر در دوره‌ی شاه سلیمان صفوی به ایران سفر کرده بود. وی در بخشی از سفرنامه خود راجع به می‌نویسد: «نوروز از آداب و رسوم ایرانیان قدیم به جا مانده است و هنوز هم بزرگترین و درخشـان‌ترین جشن ایرانیان به شمار می‌رود. همه در این روز لباس نو می‌پوشند. دوستان و آشنایان به دیدن یکدیگر می‌روند، مهمانی‌ها برپا می‌شود و به تفریح می‌پردازند».

مادام کارلا سرنا هم در سفرنامه‌ی خود علت برگزار نشدن مراسم سلام نوروزی در یکی از سال‌های زمان زمان ناصرالدین شاه قاجار را چنین بیان می‌کند: «شاه در این‌باره هم خواسته یا ناخواسته نظر منجم باشی را خواسته بود و او به علت نزدیکی ستاره‌ها (قران کواکب) یا قمر در عقرب بودن، روز دوم نوروز را برای برگزاری مراسم سلام مناسب تشخیص داده بود».

جملی کارری هم که اتفاقا پس از کمپفر به ایران سفر کرده بود می‌نویسد: «در نوروز بزرگان برای عرض تبریک به حضور شاه می‌رسند و نسبت به وسع و امکان خود سکه‌های زرین و هدایایی تقدیم می‌کنند. خان‌هایی که به علت دوری راه نتوانند به حضور شاه برسند، با چند تن از غلامان و کنیزان خود که لباس فاخر بر تن می‌کنند، هدیه نوروزی خود را به پیشگاه شاه می‌فرستند. ایرانیان در این روز لباس نو می‌پوشند. زیرا معتقدند کسی که سال نو را با لباس کهنه آغاز کند، از خوشی‌های تازه سال جدید بی‌بهره خواهد ماند. از دیگر مراسم عید یکی هم آماده کردن انواع غذاهای لذیذ در خانه‌ها و پذیرایی گرم از دوستان و آشنایان است.»

نوروز 1403

آداب و رسوم عید نوروز در ایران

عید نوروز از دیرباز با مراسمات و رسوم مختلفی گره خورده است. مراسمات پیشواز عید، رسوماتی که در تعطیلات دوازده روزه برگزار می‌شوند، رسم‌های آخر نوروز و غیره. مهم‌ترین آداب و رسوم عید نوروز در ایران عبارتند از:

چهارشبنه سوری

مراسم نوروز از مجموعه‌ای از جشن‌ها و مناسب‌ها تشکیل شده است. جشن نوروز ابتدا با چهارشبنه سوری شروع می‌شود. سپس نوبت به آخرین پنجشنبه سال و رفتن به مزار درگذشتگان می‌رسد. سومین برنامه که بیشتر در خراسان برگزار می‌شود مراسم الفه است. این مراسم که در آرامگاه‌ها، قبرستان‌ها و مساجد بر پا می‌شود برای تکریم و احترام به گذشتگان است. طی این مراسم، شیرینی و کیک محلی (نان شیری، قطاب، گمک) در کنار سبزه بر سر سفره گذارده می‌شود.

خانه‌تکانی

از دیگر آداب و رسوم عید در ایران می‌توان به خانه‌تکانی اشاره کرد. اقوام و مردمی که نوروز را جشن می‌گیرند به این مناسبت هم پایبند هستند. طی این برنامه، در آستانه تحویل سال تمام خانه و اسباب و اثاثیه گردگیری، شستشو و تمیز می‌شود. همچنین مردم کشورهایی مثل افغانستان و تاجیکستان هم این کار را انجام می‌دهند.

افروختن آتش

از دورن کهن، در برخی مناطق رسم آتش افروختن هم متداول بوده. این رسم در ایران، آذربایجان و بخش‌هایی از افغانستان در قالب روشن کردن آتش در آخرین چهارشنبه سال (همان چهارشنبه سوری) مرسوم بوده است.

سفره‌ی عید نوروز (هفت‌سین)

پهن کردن سفره‌ی عید نوروز رسمی مشترک در مراسم نوروز است. عناصر این سفره که در ایران سفره‌ی هفت‌سین نام دارد به دو نوع تقسیم می‌شوند؛

  • عناصری که جنبه نمادین دارند: مثل سیر، سکه، سمنو، سبزه، قرآن و…
  • عناصری که جنبه خوراکی و پذیرایی از مهمان را دارند: مثل انواع و اقسام آجیل، شیرینی سنتی یا امروزی

در قرن‌های گذشته، اکثر مردم فقط سالی یک بار می‌توانستند پلو بخوردند که آن هم شب نوروز بود. در این شب، همه یا اکثر مردم پلو می‌پختند و از این پلوی نوروزی برای فقرا، سلمانی‌ها، حمامی‌ها، کدخدا و روحانی محل پیشکشی می‌بردند. انداختن سفره‌ی نوروزی آداب و رسومی خاصی دارد و روی سفره وسایل دیگری از قبیل آیینه، شمع و آب می‌گذارند. ماهی و تخم‌مرغ رنگی هم در این بین دیده می‌شوند.

نوروز 1403

۷ چیز ضروری برای سفره‌ی هفت‌سین که سین ندارند!

در کابل و شهرهای شمالی افغانستان به جای سفره‌ی هفت‌سین، سفره هفت میوه رایج است. میوه‌هایی مثل زردآلو، سنجد، پسته، بادام، کشمش سبز و سرخ در این سفره قرار داده می‌شوند. علاوه بر این، سفره هفت شین در میان پیروان زرتشت و سفره هفت میم در نقاط مختلف فارس رواج دارد.

سیزده بدر

ایرانیان باستان اعتقاد داشتند که جهان بعد از دوازده هزار سال به پایان می‌رسد و در هزاره سیزدهم آشفتگی و نحسی تمام جهان را فرامی گیرد. به همین خاطر هم عید نوروز را طی دوازده روز جشن می گرفتند و روز سیزدهم را به یاد آشفتگی جهان سپری می‌کردند. ایرانیان اعتقاد داشتند که ماندن در خانه در روز سیزدهم عید نوروز بدشگون بوده و خوش یمن نیست. به همین دلیل همه مردم آن روز را بیرون از خانه و در دامان امن طبیعت سپری می‌کردند.

در مراسم روز سیزده بدر جوانان سبزه‌های عید را گره می‌زنند و به امید باز شدن بخت آن را در آب روان می‌اندازند. مادران ایرانی در این روز آش می‌پزند و همه اعضای خانواده کل روز را به بازی و تفریحات دسته‌جمعی می‌گذرانند.

حاجی فیروز

حاجی فیروز در کنار عمو نوروز یکی از نمادهای مهم عید نوروز به شمار می‌رود. حاجی فیروز در روزهای آخر اسفند ماه صورت خود را سیاه کرده و با لباس‌های قرمز رنگ نمادینش به رقص و شادی در خیابان های شهر می‌پردازد و و مژده آمدن نوروز را می‌دهد. بابت این خبر خوش هم از مردم مژدگانی می‌گیرد.

نوروز 1403

سبزی پلو با ماهی غذای محبوب عید نوروز

سبزی پلو با ماهی اصلی‌ترین غذای عید نوروز است. در روز اول عید نوروز همه اعضای خانواده دور هم جمع می‌شوند و در کانون گرم خانوادگی سبزی پلو با ماهی نوش جان می‌کنند. فلسفه طبخ سبزی پلو با ماهی به مواد تشکیل دهنده این غذا برمی گردد. ماهی نماد جنب و جوش و حیات است، سبزی نماد رویش و برنج هم نماد برکت. خوردن سبزی پلو با ماهی برای ناهار یا شام در روز اول فروردین نمادی برای شکرگذاری از پروردگار بابت نعماتش هم هست. در آیین نوروز برخی از شهرها به جای سبزی پلو با ماهی، رشته پلو می‌پزند.

دید و بازدیدهای نوروزی

دید و بازدیدهای فامیلی شاید مهمترین رسم عید نوروز باشد. روزهای اول نوروز مختص دید و بازدید کوچکترها از بزرگترهاست تا هم احترام آنان را به جای بیاورند و هم سال نو را به آنها تبریک بگویند. همه اعضای فامیل عید نوروز را بهانه‌ای برای دید و بازدید می‌کنند و به این واسطه کدورت‌ها را کنار می‌گذارند. صلح ارحام یکی از پسندیده‌ترین رسوم عید نوروز است. عیدی شیرین بچه‌ها هم که جای خود دارد!

خیلی از مردم ترجیح می‌دهند اوقات فراغت خود در عید نوروز را خارج از کشور سپری کنند. تور ترکیه، تور دبی، تور مالزی، تور سنگاپور، تور ارمنستان، تور گرجستان و غیره در ایام نوروز طرفداران زیادی پیدا می‌کنند. اگر می‌خواهید نوروز ۱۴۰۳ متفاوتی از سال‌های گذشته داشته باشید، توصیه می‌کنیم سری به بخش تورهای خارجی لحظه آخری بزنید.

نوروز 1403

روز جهانی عید نوروز

مجمع عمومی سازمان ملل، نوروز را که ریشه‌ی ایرانی دارد در تقویم خود ثبت کرده است. در تاریخ ۸ مهر ۱۳۸۸، سازمان علمی و فرهنگی سازمان ملل متحد (یونسکو)،  را به‌عنوان میراث جهانی به ثبت رساند.

نوروز قبل از اسلام 

نخستین پادشاهی که موجب رسمیت پیدا کردن نوروز شد کوروش کبیر بود. وی قبل از میلاد و در سال۵۳۸دستورپاکسازی محیط زیست،ترفیع نظامیان،عفو مجرمان را به این روزها موکول کرد. ناگفته نماند قبل از اینکه کوروش بابل را فتح کند در آنجا نوروز را جشن گرفته بود.

این را هم باید بدانید نوروز در زمان های ساسانیان و اشکانیان نیز عزیز و گرامی شمرده می شد. زمان برگزاری جشن نوروز در دوران ساسانیان حداقل ۶ روز به طول می انجامید. و تقسیم به دو دوره یا بخش نوروز کوچک و بزرگ میشد که در ادامه توضیحات بیشتری در این باره خواهیم داد.

جایگاه نوروز در دوره هخامنشی 

در دوره ساسانی ۲۵ روز قبل از شروع بهار با برپایی ۱۲ ستون خشت خام با کاشت انواع غلات و حبوبات، از جمله نخود ، گندم ، لوبیا ، جو ، برنج و ارزن تا شانزدهمین روز فروردین در انتظار بارور شدن گیاهان می نشستند، چرا که این عقیده را داشتند که هرچه گیاهان بارورتر شوند در آن سال محصولات بهتر و بیشتری خواهند دید.

همچنین در این دوران رایج بود که مردم در بامداد نوروز به سمت یکدیگر آب پاشی کنند. و نیز آتش روشن کردن در شب عید از زمان هرمز اول مرسوم شد. و از دوره هرمز دوم دادن سکه به عنوان هدیه و عیدی در نوروز رایج شد.

عید نوروز پس از اسلام 

به دستور جلال الدین ملکشاه سلجوقی در دوران سلجوقیان برای بهسازی گاهشمار ایرانی چندین ستاره شناس ایرانی از جمله خیام گرد هم در امدند، این گروه جایگاه نوروز را در یک بهار هنگام وارد شدن آفتاب به برج حمل ثابت کردند.

بنابراین طبق گاهشمار معروف به تقویم جلالی برای اینکه نوروز در شروع بهار ثابت بماند قرار بر این شد که تقریبا هر چهار یا پنج سال یک بار به جای اینکه تعداد روزهای سال ۳۶۵ روز باشد ۳۶۶ روز در نظر گرفته شود. شروع این گاه شماری از سال ۳۹۲ می باشد. 

در اسلام نگاهی خجسته به نوروز شده و تاکید بسیاری به گرامی داشتن آن شده است به طوری که از دیدگاه آن روز ظهور امام زمان روز نوروز است. نام نوروز و یا اسامی شبیه به آن در جغرافیای نوروز شامل سراسر خاورمیانه، قزاقستان ، بالکان، تاتارستان ، در آسیای میانه چین غربی(ترکستان چینی) زنگبار ،سودان و در آسیای کوچک سراسر قفقاز تا آستراخان و همچنین بنگلادش ، آمریکای شمالی ، پاکستان ، بوتان ، هند ، تبت و نپال می شود.

نوروز و فروهر 

فروردین عروس ماهها متعلق به فَرَوَهرها یا فروشی ها( پشتیبان و محافظ انسان و همه ی آفرینش ها ی نیک اهورامزدا) می باشد. جشنی که در عید نوروز به پا می گردد در واقع بیداری روح زمین را از خواب بلند زمستانی مژده می دهد و باز در فصل جدید زندگی و حیات دوباره ی طبیعت آغاز می شود. فروهر در واقع شکل غیر مادی در نهاد انسان است.

نوعی پشتیبان و محافظ که هم شامل انسان و هم آفرینشهای دیگر می گردد. پس از مرگ انسان دوباره به جایگاه اولیه خویش بر می گردد. در عقیده های باستانی این اعتقاد حاکم است که فقط قهرمانان دارای فروهر هستند. اما بعدها افراد با تقوا و پرهیزگار نیز از این نعمت الهی برخوردار شده اند. این افراد در سال یکبار برای دیدن بازماندگانشان پایین می آیند، و برکت را به خانه های عزیزانشان می آورند به شرطی که خانه را تمیز و پاک ببینند. اما اگر خانه را در هم و کثیف ببینند برکت را نخواهند خواست و آن را ترک می کنند.

فروهر ها از اولین طلوع فروردین ونوروزحاضرمی شوند وتا روزده فروردین یا به روایتی روزنوزده ادامه می یابند. بدین گونه که درپشت بام هامراسم روشن کردن آتش انجام می پذیردتاراه خانه ها به فروهر ها نشان داده شود.

گذری به نوروز کوچک و نوروز بزرگ 

نوروز کوچک و نوروز عامه همان روز اول فروردین است که آمدن بهار را مژده می دهد که در عرض پنج روز یعنی از یکم تا پنجم فروردین در حال اجرا می باشند و در ششم فروردین (خرداد روز) جشن نوروز بزرگ یا خاصه انجام می گردد.

طبقات مختلف جامعه اعم از سپاهیان ،دهقانان، روحانیان،و پیشه وران و اشراف، هر کدام در هر یک از روز های “نوروز عام”به محضر شاه شرفیاب می شدند، تا شاه به حرفهای آنان گوش داده و در مورد حل مشکلاتشان تصمیم گیری کند. و در روز ششم ، شاه حقوقی که بر گردنش بود را در مورد طبقات مختلف مردم ادا میکرد و در این روز فقط افراد نزدیک شاه اجازه حضور داشتند.

در افسانه های اساطیری این گونه آمده است که نوروز سالگرد خلق انسان و طبیعت است و نوروز بزرگ روزی است که جمشید بر تخت شاهی نشست و افراد مخصوص دربار را خواست و رسم و رسوم خوب را پایه گذاری کرد و گفت خدای باری تعالی همه ی جهانیان را خلق کرده است. برای همین با آب پاک و نظیف بدنتان را شسته و غسل کنید و به سجده روید و به راز و نیاز با خدا بپردازید و از خداوند سپاسگزاری کنید و هر سال این اعمال را به جای بیاورید.

نوروز 1403

واقعیت آب و نوروز 

همه ی خوبی ها چون از ابرکران (جهان برتر) به این جهان ، در روز خرداد یعنی روز اول بهار می آید. سزاروار و شایسته است که هر روز نوروز باشد و نوروز زمانش بیشتر باشد و بدیهی است که در روز عید و جشن لباس نو و زیبا برتن کنند و خود را عطرآگین کنند و آن را به فال نیک بگیرند و آن سال ، سالی سراسر خوبی و برکت بر ایشان باشد و بدیها از آنها دور گردد. نوروز سرآغاز رحمت الهی است چنانچه با شروع بهار نم نم بارشهای بهاری شروع می گردد.

و زمین تشنه سیراب میگردد با بارش باران ردپای اردویسور اناهید (الهه ی آب ) نیز کم کم پیدا می شود.  الهه آب است که به دستور اورمزد از آسمان آب و برف و تگرگ را به زمین می باراند علت اینکه ایرانیان در نوروز غسل می کنند اینست که آن روز متعلق به اردویسوز اناهید همان الهه آب است.

مردم در این روز همزمان با طلوع خورشید از خواب بلند می شوند و با آب جاری که بر خود میریزند تمامی درد و بلا و آفات را از خود دور می کنند و به همدیگر آب می پاشند دلیل اینکار هم اینگونه بیان شده است که چون به مدت طولانی در ایران باران نباریده و بعدا باریده است مردم آن باران را تبرک کرده و به هم می پاشند و این کار هم چنان در برخی مراسم رایج است.

 عید نوروز و سمبل پیروزی 

نوروز سمبل پیروزی خوبی بر بدی است به این دلیل رسم دعای رپیثون در نوروز انجام می شود. (رپیثون) غلبه ی گرمای نیمروز و ماه های تابستان است با حمله غول زمستان به زمین ریپثون به زیر زمین می رود تا آبهای زیرزمینی را گرم نگه دارد و با اینکارش گیاهان و ریشه درختان را از مرگ نجات دهد گرما در بهار نمادی است از پیروزی خوبی بر بدی به همین علت جشن دعای مخصوص در مراسم  به ریپثون تعلق می گیرد.

داستان سلطنت سلیمان و عید نوروز 

در داستانهای قدیمی این چنین روایت شده است وقتی که سلیمان بن داوود انگشتر خود را گم کرد سلطنتش را از دست داد ولی بعد از چهل روز انگشتر خود را پیداکرده و فرمانروایی نیز دوبار ه به وی برگردانده شد و مرغها به دور او حلقه زدند و ایرانیان گفتند :نوروز آمد.

 روز دین و مذهب و روز فرمانروایی 

در ماه سرسبز و شاداب فروردین ،شروع فصل بهار، فریدون دنیا را تقسیم کرد. روم را به “سلم”،ترکستان را به “تور” و ایرانشهر را به “ایرج” داد، سیاوشان و کیخسرو به دست لهراسب سپرده شد ، زردشت مذهب مزدیسنان را از اورمزد قبول کرد و پشوتن پسر گشتاسب شاه نیز به ترویج دین زردشت پرداخت و همچنین گفته شده است که کوروش بعد از اینکه بر بابل چیره گشت پسرش کمبوجیه را در جشن  گموک بابلی به عنوان پادشاه بین النهرین به همه معرفی نمود.

نوروز 1403

تورهای گردشگری نوروز ۱۴۰۳

تعطیلات سیزده روزه عید نوروز بهترین فرصت برای شرکت در تورهای تفریحی مختلف است. سرسبزی و فراهم بودن شرایط برای گشت‌و‌گذار در دامان طبیعت، باعث شده تا بسیاری از مردم این فرصت را برای شرکت در تورهای طبیعت گردی مغتنم بشمارند.

ظرفیت ثبت نام در تورهای طبیعت گردی لحظه آخری یکی دو ماه قبل از فروردین پر می‌شود. در کنار تورهای طبیعت گردی، بسیاری از مردم از تعطیلات نوروز استفاده می‌کنند تا به دیدن شهرهایی بروند که تا به حال آنها را ندیده‌اند. از این رو تورهایی مانند تور کیش، تور مشهد، تور اصفهان، تور شیراز، تور قشم و غیره در عید نوروز داغ‌تر و با اشتیاق تر از همیشه برگزار می‌شوند.

بسیاری از مردم هم هستند که ترجیح می‌دهند در زمان تعطیلات عید نورز در تورهای لحظه آخری خارجی ثبت نام کنند.

خلاصه اینکه در نوروز هرکجا بروید شادی و شادمانی را نظاره گر خواهید بود. مردم تمام شهر پذیرای میهمانان نوروزی هستند و از حضور گرم آنان استقبال می‌کنند. سفر کردن با تورهای لحظه آخری نه تنها به برنامه سفرهای شما نظم می‌بخشد و از هدر رفتن وقتتان جلوگیری می‌کند، بلکه امنیت و آرامشی مضاعف برای شما به ارمغان می‌آورد. چون دیگر نیازی نیست نگران برنامه ریزی سفر، رزرو هتل‌های لحظه آخری، بلیط رفت و برگشت و غیره باشید.

نوروز ۱۴۰۳ در پیش است. شما از همین حالا می‌توانید خودتان را برای برنامه‌های مهیج تور طبیعت گردی لارک آماده کنید. طبیعت تور برنامه‌های فوق العاده جذابی را برای نوروز ۱۴۰۳ در نظر گرفته است که از همین حالا می‌توانید در آنها ثبت نام کنید.

تور کیش هتل لیلیوم نوروز 1400

لحظه آخری، دلت هوس سفر کرده؟ دنبال هتل یا اقامتگاه هستی؟ دلت می خواد که بهترین قیمت رو لحظه آخری دریافت کنی و یه سفر هیجان انگیز داشته باشی؟ دنبال بلیت لحظه آخری می گردی؟ وسوسه شدی لحظه آخری یک تور جذاب ثبت نام کنی؟ خب چرا دست دست میکنی و همه چیز رو به لحظات آخر واگذار کردی؟!

از همین امروز اقدام کن…

اطلاعات تمام این خدمات لحظه آخری در دست ماست! 

ما بهترین تورهای لحظه آخری رو ارائه میکنیم!

میخوای بیشتر بدونی؟ حتما تماس بگیر:

۹۱۰۳۱۸۸۰– ۰۲۱

۰۹۳۶۸۵۱۳۵۵۵

ایجاد شده با ♥ توسط تیم تور لحظه آخری

 

به اشتراک بگذارید:

جهت دریافت اطلاعات بیشتر و مشاوره رایگان با شماره 91031880-021 تماس بگیرید.