01

تیر
1401

کاروانسرای والده خان استانبول

ارسال شده توسط: لارک360/ 7 2

کاروانسرای والده خان استانبول از مهم‌ترین کاروانسراهای شهر استانبول به‌شمار می‌رود .

این مکان به دستور ملکه‌ی مادر، ماه پیکر سلطان، همسر سلطان احمد اول در قرن ۱۷ میلادی ساخته شد. زمانی که کشتی‌های تجاری در گلدن هورن لنگر می‌انداختند و کالاهایشان را در کاروانسرای والده خان تخلیه می‌شد. بعد کالاها در کاروانسرای والده خان نگهداری می‌شد و تجار و بازرگانان نیز در آنجا اسکان داشتند. در گذشته اطراف این کاروانسرا محل اقامت ایرانیان مقیم استانبول بوده است و هم‌اکنون نیز در صحن بزرگ میانی این کاروانسرا مسجد ایرانیان قرار دارد. در تور استانبول حتما به کاروانسرای والده خان استانبول سر بزنید

موقعیت کاروانسرای والده خان استانبول

درباره کاروانسرای والده خان استانبول

کاروانسرای والده خان استانبول از مهم‌ترین کاروانسراهای استانبول به‌شمار می‌رود که به دستور ملکه‌ی مادر، ماه پیکر سلطان، همسر سلطان احمد اول در قرن ۱۷ میلادی ساخته شد. زمانی که کشتی‌های تجاری در گلدن هورن لنگر می‌انداختند و کالاهایشان تخلیه می‌شد،این کالاها در کاروانسراها نگهداری می‌شد و تجار و بازرگانان نیز در آنجا اسکان داشتند. در گذشته اطراف این کاروانسرا محل اقامت ایرانیان مقیم استانبول بوده است و هم‌اکنون نیز در صحن بزرگ میانی این کاروانسرا مسجد ایرانیان قرار دارد. در آن زمان اشخاص تنها مقیم در كاروان‌سرا که از دوستان لاری محمد افندی به شمار می‌رفتند،روزهای سختی را تجربه کردند؛ زيرا پیروان او نیز به حبس و تبعید محکوم شدند. این كاروان‌سرا که بین كاروان‌سراهای شهر استانبول واقع شده، دارای دو طبقه و سه صحن است و از حیث مساحت در بین كاروان‌سراهای استانبول، بزرگ‌ترین آن‎ها به شمار می‎آید. كاروان‌سرای محمودپاشا هم حداقل وسعتی به اندازه‌ی آن دارد، اما با این تفاوت که یک كاروانسرای تک نيست، بلکه یک مجموعه است، محل كاروان‌سرا در منطقه مرجان است که یک منطقه مهم تجاری است. اصطبل آن به زیرزمین صحن دیگر منتهی می‏‎شود و در نتیجه حیوانات کاملاً از محل زندگی انسان‎ها جدا می‏‎شوند. این ویژگی در میان كاروان‌سرای ترک،پدیده تازه‎ای بوده است، به صحن سوم «خان صغیر» گفته می‎شد و این صحن از بقایای دوران بیزانس بوده است. در صحن اوّل و دوم 152 و در خان صغیر 57 اتاق وجود دارد؛ یعنی جمعاً 201 اتاق. از آن جا که ثروت کوسم‎السلطان در این كاروان‌سرا والده خان استانبول قرار داد، حتی اکنون نیز به احتمال يافتن ثروت او در کاروانسرای والده خان استانبول، اين مكان مورد حمله شبانه قرار می‎گیرد.

 

کاروانسرای-والده-خان

تاریخچه کاروانسرا

کاروانسرای والده خان استانبول بر عرف، مسافران در این جا تا سه روز بدون پرداخت پول مهمان می‎شدند. در اوایل سال‌های بنای كاروان‌سرا، چون جوانان اهل شهرستان آناتولی که در اتاق‌های كاروان‌سرا زندگی می‎کردند و در حالی که آموزش اندرونی آموزش سيستم سياسي به نام «اندرون» نداشتند، حتی به مقطع ريیس الکتب رسیدند. بی‎شک نیز از تجار ایرانی، آذربایجانی و قفقازی، مهمان‎های اروپایی نیز در این جا،که در آن زمان بهترین محل اقامت در استانبول بود، حضور داشتند،اما ساکنان این خان بيش‌تر ایرانیان شیعی و آذری بودند. در میان آنان گروهی از تاجران ارمنی نیز بودند، به گفته J.de.Thevenot بعضی از خارجیان اروپایی نیز در قرن هفدهم در این جا بوده‌اند، در سال 1652 یعنی درست مدت کوتاهی پس از ساخت کاروانسرای والده خان استانبول، سیاحی فرانسوی این خان را بهترین كاروان‌سرای شهر نامید و عنوان کرد که در این جا تمامي خارجیان اتاق مطلوب خود و نیز انباری برای بارهایشان مي‌يافتند. به گفته ایشان و در سال حضورش در آن جا، به تمام مسافران رختخواب، لحاف، قالی و بالش داده می‏شد. در چند مغازه کتاب‌فروشی ارمنی که در کنار دیوار بیرونی کوچه چاقماقچیان قرار داشتند،كتابهایی که از شرق و به خصوص از فرانسه تهیه می‏شد، به فروش می‎رفت. دو تا از این کتاب‌فروشی‌ها تا پایان سال 1950 نیز وجود داشتند.

 

نمایی-از-کروانسرای-والده-خان-استانبول

مسجد کاروانسرای والده خان استانبول

مسجد صحن کاروانسرای والده خان استانبول در آخرین شکلی که در سال 1952 به خود گرفت، بي‌مناره،مربع شکل و به صورت یک ساختمان کارگیریست که در زیر آن چند مغازه واقع شده‎ است. در سرشماری سال 1851 در اماکن مختلف استانبول، 243 تاجر ایرانی حضور داشته‎اند. بخش عمده آنها در داخل صور استانبول و در جوار ولده خان، كاروان‌سرای حاجی نافذآقا،كاروان‌سرای ييلرا بزرگ، كاروان‌سرای سلطان اودالاری بسيك‌تاشی مرجان، وزیرخان،جعفرآقاخان، و منطقه‎ای به نام اسکودار بسيك تاس بازار تاووک، آق سارای، جفت چشمه، زنجیرلی اقامت داشتند. صد تن از این تاجران به تجارت تنباکو مشغول بودند و بيش‌ترشان در اسکودار ساکن بودند. اگر بر تعداد این ایرانیان، منصوبان ايلچی‌گری ایران را هم بیفزاییم، می‎بینیم که شمارشان بسیار بيش‌تر می‎شود و مؤسساتی مانند مکتب، مدرسه و بیمارستان هم ساخته‎اند.

مسجد ایرانیان در کاروانسرای والده خان استانبول

همچنین برای آيین و مراسم دینی تشیع در کاروانسرای والده خان استانبول به آنان اجازه ساخت مسجدي داده شده بود و برای تدفین مردگانشان نیز مکاني برای قبرستان از دولت درخواست کرده بودند که قبرستان ایرانیان اسکودار که قبرستان عجم سید احمد درسی نام داشت،از آن جمله است، مراسم ماه مقدس محرم در اعتقاد مذهب شیعه، در این‌جا برگزار می‏شد. مردم استانبول نیز به اين مکان می‎آمدند و از نزدیک این مراسم را مشاهده می‎کردند. تا سال 1927 م كه در ترکیه آيین‎های مذهبی ممنوع شده بود، این مراسم برقرار بود. روزنامه‌‎نگار معروف جمال‏الدین بیسلگین در خاطرات خود می‎نویسد که ارنست همبری در اثر خود با نام «راهنمای استانبول» که در سال 1925 چاپ شده است، می‎گوید که ایرانیان در ماه محرم آيین خود را در صحن اوّل این كاروان‌سرا اجرا می‎کردند که به آن مراسم عاشورا گفته می‏شد. هر سال خواندن مناقب امام حسين (ع) و حادثه‎های خونین آن برگزار بود. در ایران، قفقاز،هندوستان نیز برگزاری این چنین آيینی مرسوم بود، به قول احمد بهادر که به مدت بیست و هفت سال اوداباشی (اتاقچی) كاروان‌سرا بود، بسیار حیرت‎انگیز بود.همچنین به قول ایشان در اين آيین چهل الی پنجاه نفر خود به خود خون می‏ریختند و قمه مي‌زدند.

بسیار ممنون که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید و امیدواریم توانسته باشیم اطلاعات مفیدی را در اختیارتان قرار داده باشیم همچنین می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر درباره مناطق توریستی استانبول مقاله حمام خرم سلطان استانبول را نیز مورد بررسی قرار دهید.

کاروانسرای والده خان استانبول

تلگرام-شرکت

2 نظرات

بخش نظرات بسته شده است ..